به اهداف‌تان تعهد داشته باشید.


زمانی که به خودتان و اهداف‌تان تعهد داشته باشید، آنها را تا پایان دنبال می‌کنید. تفاوت زیادی بین درگیر‌شدن برای انجام یک کار و متعهد‌شدن برای به پایان‌رساندن آن کار وجود دارد. برای موفقیت باید خود را به‌طور کامل وقف اهداف و باور‌هایتان کنید و برای عملی‌شدن آنها سرمایه‌گذاری کنید. اگر شما برای به‌وقوع پیوستن رؤیاهایتان متعهد نباشید، دیر یا زود فرد دیگری برای رسیدن به آن متعهد خواهد شد و هیچ چیزی دردناک‌تر از آن نیست که ببینید فرد دیگری به رؤیای شما رسیده است!

ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به‌طور کامل یاد بگیرید، چگونه برای انجام کاری متعهد شوید، اما تعهد یکی از مهارت‌های حیاتی برای رسیدن به موفقیت است؛ چرا که تا هنگامی که به انجام کاری متعهد نشوید، همیشه از یک کار به کار دیگری رجوع می‌‌کنید و ثابت قدم نمی‌مانید. اگر بتوانید به خودتان ثابت کنید و تا رسیدن کامل به یک هدف مشخص متعهد باشید، در رسیدن به اهداف دیگر زندگی‌تان نیز چندان با مشکل مواجه نخواهید بود.

بیشتر از آنکه حرف بزنید، عمل کنید


هرکسی می‌تواند درباره‌ی موفقیت صحبت کند، اما افزایش روزانه تلاش و کوشش برای رسیدن به موفقیت، سخت است. در مرحله‌ی اول یادگیری مهارت‌ها به‌صورت حرفه‌ای و مداوم برای رسیدن به موفقیت مورد نیاز است. به‌علاوه شما باید اساسا به آنچه انجام می‌دهید باور داشته باشید.

شما باید هدف‌تان را بشناسید و بر اساس اصول و ارزش‌های خود برای رسیدن به آن تلاش کنید. نکته‌ی مهم اینجاست که هیچ چیزی به‌اندازه عدم ارتباط بین حرف و عمل‌تان، توانایی‌های شما را از بین نمی‌برد.

بنابراین اگر دوست دارید درباره‌ی آنچه می‌خواهید انجام بدهید، صحبت کنید، افکار و اهداف‌تان را دنبال کنید و فراتر از آن، به آنها باور داشته باشید، اما بزرگترین عامل برای الهام‌بخشی به خودتان و حفظ باورهایتان این است که در راه رسیدن به آنها تلاش کنید و به حرف‌زدن قناعت نکنید.

مهارت دهگانه زندگی

مهارت‌های دهگانه زندگی را فرا بگیرید  این مهارت‌ها عبارتند از:
1- مهارت تصمیم‌گیری: در این مهارت افراد می‌آموزند که تصمیم‌گیری چیست و چه اهمیتی دارد.
2- مهارت حل مسأله: این مهارت تعریف دقیق مشکلی که فرد با آن روبه‌رو است، شناسایی و بررسی راه‌حل‌های مناسب و ارزیابی فرآیند حل مسأله تا بدین ترتیب فرد دچار دغدغه و اضطراب نشود.
3- مهارت تفکر خلاق: این مهارت پایه و اساس نیل به سایر مهارت‌های مرتبط با سبک اندیشیدن است یعنی افراد با این مهارت به شیوه‌ای متفاوت بیندیشند و از تجربه‌های متعارف و معمولی خویش فراتر روند و راه‌حل‌هایی را خلق کنند که خاص و ویژه خودشان است.

ادامه نوشته

همگن شدن محتوای آموزشی با مهارت های زندگی


 هماهنگ کردن محتوا، وسایل و ابزارهای آموزشی وکمک آموزشی با شرایط و مهارت های روز دنیا را راهکار دیگر بهینه شدن مهارت آموزی در مدارس ایران است. اگر نظام آموزشی فقط به سراغ متون تعریف شده آموزشی برود تا دانش آموز همان را بخواند و امتحان بدهد، هیچ تجربه ای از فعالیت های عملی خارج از چارچوب متون مدرسه را آموزش نداده و دانش آموز همچون خشتی خام فارغ التحصیل می شود که در محیط هایی همچون ورزشگاه ، پارک، مسجد و هر مکان جمعی نمی تواند بر هیجانات خود کنترل داشته و در برهه های حساس رفتار معقول از خود نشان دهد.
کاظم زاده یادآور شد: بعد از آموزش مهارت مدیریت هیجان، نوبت به آموزش مهارت های خودآگاهی، کنترل به هم ریختگی های ذهنی مانند استرس، اضطراب و افسردگی (که به آن غلبه بر خلق منفی گفته می شود)، قاطعانه رفتار کردن یا جرات ورزی، خودمراقبتی، « نه» گفتن و نپذیرفتن پیشنهادهای ناهنجارانه، ارتباط موثر و همدلی برقرارکردن و در آخر مهارت حل مساله و حل تعارض می رسد که در دوره های پایانی ابتدایی و آغازین دبیرستان باید تدریس شود. این مهارت ها دست به دست هم داده و مجموعه ای از مهارت های ضروری زندگی را رقم می زند که همه انسان ها و همه موجودات در زندگی شهری و اجتماعی باید بلد باشند.

در تصمیم‌گیری، هم از احساسات‌تان کمک بگیرید و هم از عقل و منطق‌


د ربسیاری از مواقع، ما جواب بسیاری از مشکلات و مسائلی را که برای‌مان به وجود می‌آید، می‌دانیم؛ بیش از آنکه حتی آنها را با فکر و منطق خود بررسی کنیم. در حقیقت از طریق احساسات‌مان می‌توانیم بسیاری از موقعیت‌ها را تشخیص بدهیم. با این حال این موضوع بدان معنی نیست که تصمیم‌گیری باید تنها به‌وسیله‌ی احساسات باشد. درواقع، فقط کافی‌ست اجازه بدهیم، احساسات هم بخشی از فرآیند تصمیم‌گیری باشند.

البته همان‌طور که می‌دانید، منطق ذهنی قسمتی از غرایز شما را تشکیل می‌دهد. مسلما منطق ذهنی از جمله توانایی‌های مغز است که در هنگام مواجه با حوادثی که قبلا اتفاق افتاده‌اند، تصمیمات مناسب‌تر اتخاذ می‌کند.

به همین علت، بهترین کار این است که به احساسات خود اعتماد کنید، اما حتما آنها را با عقل و منطق‌تان بسنجید و اجازه بدهید که احساسات هم در روند تصمیم‌گیری شما دخیل باشند.

مهارت ورزی مناسب، سرلوحه توسعه پایدار


در نظام آموزشی کشورهای توسعه یافته، نحوه آموزش مهارت ها به گونه ای پیش می رود که دانش آموزان با فراگرفتن حرفه و مهارت از مدرسه فارغ التحصیل می شود نه صرفا با گرفتن مدرک؛ این کشورها، سرمایه‌گذاری و ایده‌ های زیادی را برای پیاده کردن مهارت‌ آموزی در مدارس خود صرف کرده اند تا آن جا که توانسته اند مهارت های شغلی را با تغییر و تحول در نظام آموزشی خود ترویج دهند.

مهارت یادگیری اکتشافی

تدریس یادگیری اکتشافی یا یادگیری هدایت شده از دیگر روش های تدریس مهارت های زندگی است که کاظم زاده ضمن اشاره به آن گفت: در یادگیری هدایت شده، نخست ضرورت یادگیری مهارت ها برای مخاطب و مهارت آموز بیان می شود و وی باید بفهمد که دلیل یادگیری مهارت چیست.
به بیان مدرس کارگاه های تخصصی دانشگاه های تهران و علامه طباطبایی، ابتدا مربی باید این ضرورت را با روش های متفاوت تدریس کند و در این روش ها نباید از سخنرانی و سخنوری تند استفاده کند یعنی با کلمات ناهنجار برای دانش آموز از جنبه های منفی هیجان ها بگوید بلکه باید آنان را با شرایط واقعی زندگی روبه رو کند. به عنوان مثال نگوید خشم انسان را به ورطه نابودی می کشاند بلکه از دانش آموز بپرسد آخرین باری که خشمگین شدی چه زمانی بوده و چه آسیبی دیدی یا زدی؟ سپس برای او امیدسازی در یادگیری کند با این عنوان که حالا می خواهی روشی یاد بگیری که بهتر باشد.
این روانشناس و مشاور تحصیلی، انگیزه سازی و تسهیل گری را از رویکردهای دیگر مربیان آموزشی عنوان کرد.
به گفته وی، مربی باید بعد از تدریس مهارت ها، زمینه یادگیری اکتشافی را فراهم کند و اجازه دهد دانش آموز، مهارت های یاد گرفته را به منصه ظهور برساند و آن را تجزیه و تحلیل کند.
وی ادامه داد: مربی باید بداند که پروتکل مهارت آموزی برای همه دانش آموزان یکسان نیست، ممکن است کودکی در تجربه اول 30 درصد تجربه رشد را برای خود ایجاد کند و بچه دیگر 70 درصد، چرا که استعداد و گیرایی دانش آموز و محیط و افراد اطراف وی در این امر تاثیر گذار است.
دکتر کاظم زاده نتیجه گیری کرد: بر این اساس، در کنار نحوه بیان صحیح مهارت ها، فضای بیان و مخاطب از راهکارهای بهینه شدن مهارت آموزی است.

موفقیت خود را تصور کنید

 
تصورات و تجسم‌های مثبت، کارایی شما را برای موفقیت در تمامی زمینه‌های زندگی، از ورزش‌های حرفه‌ای تا کسب‌و‌کارهای پر‌رونق، ثابت کرده‌اند. افرادی که در حرفه‌ و کار خود در بالاترین سطح از تخصص قرار دارند، با استفاده از تکنیک تجسم خلاقانه، بالاترین حد استعدادهای خود را بروز می‌دهند. شما هر‌چقدر واضح‌تر تصویر انجام کاری را در ذهن‌تان تصور کنید، آن کار را راحت‌تر انجام خواهید داد.

تصور و تجسم اینکه به شیوه‌ی دلخواه‌تان زندگی می‌کنید و کارهایی را که همیشه دوست دارید انجام ‌می‌دهید، کلیدی برای رسیدن به موفقیت و گامی برای زندگی بهتر است. البته این موضوع بدان معنی نیست که دست از تلاش و کوشش بردارید و تمامی زندگی خود را به رؤیا‌پردازی بگذرانید. تجسم و تصور خلاقانه به این معنی است که شما هم‌زمان تصور موفقیت خود را در ذهن و فکرتان داشته باشید و برای رسیدن آن تلاش و کوشش کنید.

ادامه مهارت های دهگانه

4- مهارت تفکر نقاد: این مهارت عبارت است توانایی تحلیل عینی اطلاعات موجود با توجه به تجارب شخصی و شناسایی آثار نفوذی ارزش‌های اجتماعی و رسانه‌های گروهی بر رفتار فردی.
5- توانایی برقراری ارتباط مؤثر: این مهارت به عنوان ابزار احساسات، نیازها و نقطه نظرهای فردی به صورت کلامی و غیرکلامی است.
6- مهارت ایجاد و حفظ روابط بین فردی: مهارتی است برای تعامل مثبت با افراد بویژه اعضای خانواده، در زندگی روزمره.
7- خودآگاهی: توانایی و ظرفیت فرد در شناخت خویشتن، شناسایی خواسته‌ها، نیازها و احساسات خویش است.
8- مهارت همدلی کردن: عبارت است از فراگیری نحوه درک احساسات دیگران. در این مهارت فرد می‌آموزد که چگونه احساسات دیگران را تحت شرایط مختلف درک کند و روابط بین فردی خود را با افراد بهبود بخشد.
9- مهارت مقابله با هیجان: شناخت هیجان‌ها و تأثیر آن بر رفتار، یعنی نحوه اداره هیجان‌های شدید و مشکل‌آفرین نظیر خشم و راه مقابله با آن.
10- مهارت مقابله با استرس: در این مهارت فرد می‌آموزد چگونه با فشارها و تنش‌های ناشی از زندگی امروزی و همچنین استرس کنار بیاید.

مهارت خودآگاهی


مهارت خودآگاهی توانایی شناخت نقاط ضعف و قوت هر فرد است. اگر هر فرد بتواند تصویری واقع بینانه از خود کسب کند و نیازها و تمایلاتش را به خوبی بشناسد، می تواند با حقوق فردی، اجتماعی و مسئولیت های فردی و اجتماعی اش آشنا شود.